طالبان اولین محصولات استخراج‌شده از معدن زمرد پنجشیر را فروخت

در حالی که هیچ قانون مشخصی بر افغانستان حاکم نیست، طالبان استخراج معدن زمرد پنجشیر را «قانونی» می‌خواند

مزایده با حضور تاجران افغان زیر نظر طالبان برای فروش زمرد پنجشیرــ @bnadari1/ X

دفتر استاندار طالبان در پنجشیر روز چهارشنبه در اطلاعیه خبری که به آژانس خبری باختر (تحت کنترل طالبان) ارسال کرد، از فروش مقداری زمرد تازه‌استخراج‌شده از معدن زمرد پنجشیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری باختر، یک هزار و ۲۴۴ قیراط زمرد‌ به ارزش ۲۴ میلیون افغانی به تاجران داخلی افغانستان فروخته شده است.

دفتر استاندار طالبان در پنجشیر اعلام کرد این نخستین بار است که زمرد پنجشیر به طور قانونی استخراج می شود و به طور شفاف و قانونی از طریق مزایده به فروش می‌رسد.

طالبان در حالی استخراج معدن زمرد پنجشیر را قانونی می‌خوانند که سلطه این گروه بر افغانستان در دو سال گذشته غیررسمی است و هیچ قانونی اساسی در این کشور وجود ندارد. کارشناسان اقتصادی استخراج معادن افغانستان در شرایط نبود یک دولت قانونی را سوءاستفاده از منابع طبیعی این کشور به نفع طالبان عنوان می‌کنند.

طالبان در مردادماه، از آغاز استخراج معدن زمرد پنجشیر خبر دادند. در آن زمان، وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرد به ۲۰۰ معدن‌کار مجوز فعالیت داده است. اکنون این گروه پس از گذشت حدود یک ماه، اعلام کرده که مقداری زمرد را که به‌تازگی از معدن زمرد پنجشیر استخراج شده، به قیمت بالا به تاجران افغانستان فروخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت معادن و نفت طالبان مدعی است ۷۵۰ معدن زمرد در پنجشیر وجود دارد که از این میان، ۵۰۰ معدن اکنون فعال‌اند. مشخص نیست که این معادن را چه کسانی و به چه روشی استخراج کرده‌اند.

طالبان در دو سال گذشته عمدتا بر منابع طبیعی از جمله معادن و چاه‌های نفت افغانستان تمرکز کرده‌اند و از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین منابع کسب درآمد سود می‌برند. این گروه از آغاز سلطه بر افغانستان، استخراج بی‌رویه معادن زغال‌سنگ، کرومیت، مرمر و چند ماده معدنی دیگر را آغاز کردند و با فروش آن‌ها به کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان، عواید هنگفتی به‌ دست آوردند.

طالبان در عین حال با چین که یکی از مشتاقان دسترسی به معادن افغانستان است، ارتباط نزدیکی دارند. چین اولین کشوری بود که پس از سلطه طالبان بر افغانستان اخیرا رسما به کابل سفیر فرستاد. یکی از مهم‌ترین عوامل روابط نزدیک چین با طالبان، تلاش چین برای دسترسی به منابع لیتیوم، مس، نفت و گاز افغانستان است.

طالبان در دو سال گذشته در حال چانه‌زنی بر سر قرارداد بزرگ معدن مس عینک با چین‌اند. در همین حال، با چین قراردادی ۲۵ ساله برای استخراج گاز از بستر رود آمودریا امضا کرده‌اند.

بیشتر از